Coverlåtar

Jag har en ohelig kärlek till coverlåtar. Inte sådär som coverband brukar spela: nära originalet med små putslustiga variationer för att visa att de inte tar sig själva på så stort allvar (eller ännu värre, exakt som originalet fast sämre och utan humor), utan riktigt annorlunda versioner där bandet eller artisten brutalt piskat låten till underkastelse tills de äger den. Vissa har byggt hela sin karriär på sådana covers (Laibach, M A Numminen) medan andra gjort enstaka lån i en annars solid egen produktion (tidiga Beatles, särskilt Twist and Shout).

Jag vet inte riktigt varför jag får en extra kick av såna låtar men antagligen har det att göra med kontrasten mellan originalet och den nya versionen. Kontraster i allmänhet är en ständig källa till fascination för mig, och eftersom jag lyssnar mycket på musik kanske det är där det kommer upp till ytan oftast. Oavsett vad det beror på känner jag en behaglig rysning varje gång jag tänker på att det finns (minst!) en skiva med metalcovers på abbalåtar.

För den intresserade följer här en lista på tio riktigt bra, riktigt oväntade covers utan någon speciell inbördes ordning.

  • All of Me med M A Numminen

För många är Numminen mest känd som en falsksjungande pajas men han har fler talanger än så. Här framför han en klassisk jazzlåt på ett oefterhärmeligt sätt med surranden, grymtningar och något slags kvidande läten som oförklarligt förenas till ett skönt helt.

  • Enter Sandman med Pat Boone

Enter Sandman har gjorts i otaliga versioner, mest metal, men några mer intressanta. Den här är från Pat Boones skiva med metalcovers, In a Metal Mood, som gjorde att han hamnade i trubbel med den kristna högern i USA som annars är ganska förtjusta i honom. I motsats till många andra är den här versionen kort och fartig och som många bra covers är den helt annorlunda i stilen än originalet utan att vara det otrogen.

  • Eleanor Rigby med Pain

Pain är ett svenskt industrimetallband som gjort en del habila egna låtar men har man en beatleslåt i grunden så är det ju inte svårt att höja sig ett snäpp till.  Det här är en mycket lyckad blandning av egen stil och trogenhet mot originalet – till och med de karaktäristiska stråkarna finns kvar, trots att musiken i övrigt är helt annorlunda.

  • Space Oddity med Tulus

Ytterligare en cover i någon metalgenre. Jag vet inget om Tulus annat än att de gjort den här låten, och trots att de ändrar en aning i texten (”May God’s love be with you” har ändrats till ”May darkness be with you”) kan jag inte annat än älska deras version av Bowies klassiker. Musiken växlar mellan tunga gitarrer och mycket lätt slagverk och sången mellan grötbrölande och melodisk på ett fascinerande sätt.

  • Nothing Else Matters med Apocalyptica

Ja, det är mycket Metallica och finnar på den här listan. Jag är sällan överförtjust i Metallicas original, men de gör sig ofta väldigt bra i coverversioner, och av någon anledning verkar finska artister extra bra på att göra den typ av covers jag är svag för. Det här är ett av de vackraste musikstycken jag känner till med den finska cellokvartetten i högform. Välbehagsrysningar utlovas.

  • Mackie Messer med Young Gods

Young Gods har gjort en hel skiva med covers på Kurt Weills musik och det här är den klart bästa. Deras version är inte det minsta lik den softa stil Louis Armstrong eller Frank Sinatra hållit sig till utan här är det nervigt malande elgitarr och hård sång – på tyska, givetvis.

  • Black Hole Sun med Leningrad Cowboys

Ännu mer ”finnar gör metal på sitt eget lilla vis”. Den här versionen ligger egentligen rätt nära originalet, men är mer orkestral och med en sångerska som närmar sig opera i refrängerna. Bra är det i alla fall.

Leningrad Cowboys har gjort ett antal bra coverlåtar, bland annat Pretty Fly (For a White Guy), Sweet Home Alabama och California Girls.

  • Smells Like Teen Spirit med Tori Amos

Jag är egentligen inte jätteförtjust i Tori Amos. Visst, hon är skicklig och har ibland en nerv jag inte kan motstå, men ofta blir det lite same same och normalt tröttnar jag väldigt fort på låtar som bara har piano och sång men av någon anledning funkar den här perfekt för mig. Låten finns flera bra versioner – The Moog Cookbook gör den skönt syntigt och Warp Brothers väldigt drivet – men det här är nog min favorit.

  • Whole Lotta Rosie med The King

En AC/DC-låt med en irländsk elvisimitatör vid namn James Brown, kan det verkligen vara något? Jajamensan!

  • Working Class Hero med Jerry Williams

Det här är en av få coverlåtar på bra låtar som jag tycker fullständigt överträffar originalet. Jerry Williams ger texten ett patos som lyfter den till en ny nivå och övergången från den pockande versen till den explosionen i refrängerna ger mig fortfarande ståpäls.

6 kommentarer till Coverlåtar

  1. mymlan skriver:

    Ja. Smells like teen spirit med Tori är underbar. Annars är mitt tips på bästa Covern ”I will survive” med Cake. :)

  2. Den får jag kolla upp!

  3. WB skriver:

    MIssat den? :]

  4. Nejdå, den har jag. Men allt fick inte plats på listan… :)

    Det blir nog en egen lista med abbacovers nån gång.

  5. […] till coverlåtlistan Jag har jagat reda på några av låtarna från listan på […]

  6. […] 6 (65 lyssningar) All of Me med M. A. Numminen, som jag skrivit om tidigare. […]

