Tio bästa låtarna sedan påsk

Strax före påsk lyckades jag genom oerhörd klantighet radera all metadata jag samlat ihop till mitt iTunes-bibliotek. Alla betyg, alla spellistor, allt. Sedan dess har jag jobbat hårt på att få betyg på allt igen (7015 down, 2735 to go – ett par hundra av dem har tillkommit under tiden) och jag har kunnat rensa ut en del som jag ändå inte lyssnade på.

Förut hade jag dussintals spellistor baserade på olika teman – låtar om städer, rymden, politik, religion, alla fick de sina egna listor, liksom snabba låtar, lugna låtar, glada låtar, snuskiga låtar och konstiga låtar. Praktiskt om man snabbt ville hitta en röjig låt om sex och politik, men det hände ju inte så ofta.

Hur som helst så har listkraschen gett mig en ren start i lyssnandet och betygssättandet och här är de tio låtar som skakat fram som de mest lyssnade, presenterade i stigande ordning:

10 (57 lyssningar) Feed My Hungry Soul med Lords of Acid. Inte lika bra som Sex Bomb från samma skiva (Farstucker), men å andra sidan går den att lyssna på på jobbet utan folk tittar konstigt på en. (Här används den i en animévideo på YouTube, förutom de första tjugo sekunderna som är från en helt annan låt. Jag tar inget ansvar för innehållet.)

9 (60 lyssningar) Hot Topic med Le Tigre. En skön rytm och bra röster.

8 (62 lyssningar) Badass With a Heart of Gold med Jason Morphew. Inget på DuTuben, men här är en bit av texten:

Nina was a nun at the Mary and the Son
But she asked God to save her soul
Her body was on fire
For a tenor in the choir
He was a badass with a heart of gold

Heart of gold
Everybody wanna hold
A badass with a heart of gold

Midnight
Blue lights and magic
A genius wearing tight blue jeans
Just might inspire something drastic
Like believing you can realize your little dreams

6 (65 lyssningar) Kom kom med Mattias Alkberg BD. En låt som går rakt in i själen på mig. Lite rufft ljud, en naiv-briljant text och ett skönt driv, plus att alla låtar som innehåller ordet ”kärlekslaser” får bonuspoäng.

6 (65 lyssningar) All of Me med M. A. Numminen, som jag skrivit om tidigare.

5 (68 lyssningar) Fake French med Le Tigre. Bra på samma sätt som Hot Topic, fast en annan låt.

4 (76 lyssningar) The Hand That Feeds med Nine Inch Nails som jag hörde första gången när jag spelade Rockband i Sälen i våras. Den blev snabbt min favvo-NIN-låt, och den är dessutom en av de rockbandlåtar jag tycker är roligast att spela.

3 (82 lyssningar) Bug Powder Dust med Bomb the Bass. Ännu en låt med bra driv. En anledning att jag lyssnat mycket på den är antagligen att jag för inte så länge sedan försökte läsa Naked Lunch som det refereras livligt till i texten, men jag hade lite svårt för snuffbögporrdelarna.

2 (87 lyssningar) All These Things That I’ve Done med The Killers. Länken går till den kompletta versionen, men jag träffade först på den senare halvan som används effektfullt i Donnie Darko-regissören Richard Kellys film Southland Tales. Filmen är märklig på både bra och dåliga sätt, men kan vara värd att se bara för den underliga blandningen skådisar: Dwayne ”The Rock” Johnson, Sarah Michelle Gellar (som porrstjärna!), Seann William Scott och Justin Timberlake (som mimar i filmklippet) samt diverse ansikten man känner igen men kanske inte vet vilket namn de hör ihop med. Många ”men det är ju han/hon!”-ögonblick, och många märkliga idéer, men filmen i sig är i stort sett obegriplig. Underhållande, men obegriplig. Till exempel är många av personerna telepatiska vilket aldrig förklaras.

1 (95 lyssningar) Inside the Speaker med Zombie Nation. Ingen UTub med den låten, men deras också bra Kernkraft 400 finns där och den videon är rätt kul som parodi på shoppingteve.

Kan man dra några slutsatser av det här? Mja, möjligen att jag lyssnar mer på snabba låtar än på lugna och att en bra text hjälper men inte är nödvändig. Eller hittar du någon annan röd tråd?

(Jag återkommer med lite fler länkar när Wikipedia funkar igen.)

En kommentar till Tio bästa låtarna sedan påsk

  1. […] Har någon en aning om vad det här är? Jag undrar lite eftersom mitt egoinlägg om musik från igår finns med där. Och allvarligt talat: animeboobs.org? Inte bara ett märkligt namn på […]

