Historier från verkligheten

Eller i alla fall det min febriga hjärna för tillfället uppfattar som verkligheten. Det där oformliga som rör sig därute, utanför väggarna, på andra sidan skärmen, där riktiga människor gör riktiga saker och säger riktiga ord och känner riktiga känslor.

Bor du där? Eller bor du också i den här bomullsvärlden där det är lite för svalt (när man inte är febersömnlös), lite för blekt och lite för ihåligt. Där allt är dämpat och vadderat och man helst ska ligga still i sin egen lilla bomullstuss.

Men nu till verkligheten. Först Tyskungen, som hjärtskärande ärligt berättar som sina alkoholproblem.

Läs. Tänk efter. Gör du så? Inte med sprit kanske, men med något annat? Går du över gränsen?

Tänkvärt.

Sedan lite lättsamt från Prankmonkey. Om en annan verklighet, där män slåss och skryter. Jag vet inte om det är sant – jag läser inte Prankmonkey tillräckligt ofta för att ha hittat skiljelinjen mellan sanning och humor där än – men det känns som om det kommer från en verklighet, och gör det inte det så säger det ändå något om den verkliga världen. Den där män slåss och skryter.

Sedan en vacker, mycket lätt tragikomisk berättelse om en fotograf, hans far och en älgjakt hos Älskade dumburk. ”Älgarna tog honom med sig” är just nu en av mina finaste meningar.

Och sist Mymlan som skriver om sin egen pappa som inte var hennes far. Vackra, kloka, sorgsna Mymlan. Tack.

2 kommentarer till Historier från verkligheten

  1. mymlan skriver:

    Tack ska du ha.

  2. Det är jag som ska tacka för att du delar med dig.

