SF-bokhandelns genreindelning

Jag har alltid gillat SF-bokhandeln, även när jag jobbade i Stockholm och de tog alldeles för mycket pengar av mig, men idag har mitt förtroende för dem fått sig en törn.

Jag tog en titt på deras DVD-nyheter (bland vilka jag kan nämna årets kap: en box med alla Alien-filmerna, båda Predator-filmerna och båda Alien vs. Predator-filmerna för 549kr*) och i kategorin Mainstream – som i och för sig verkar ha en rätt vid definition eftersom den innefattar allt från Citizen Kane till Ed Wood, från Hackers till A Knight’s Tale – hittade jag lite oväntat filmen The Last Legion.

Jag ska säga direkt att jag inte har sett den. Tidigare har jag bara vänt på den i en affär och tänkt ”kanske, om jag hittar den för en bit under hundralappen”, men här är blurben från SF-bokhandeln med några relevanta delar markerade:

Based on Valerio Massimo Manfredi’s bestselling historical adventure novel, The Last Legion begins around 470 A.D., just prior to the fall of the colossal Roman Empire.

As the most recent in a long line of Caesars, a young Roman child, Romulus (Thomas Sangster) is poised to inherit the throne – until Germanic forces invade, lay siege to the city, and brutally murder his parents. At the last second, with his life hanging by a thread, Romulus receives the protection of military commander Aurelius (Colin Firth), who assembles a cadre of rebels, including Romulus, the boy’s magician instructor Ambrosinus (Sir Ben Kingsley) and the Indian female warrior Mira (Aishwarya Rai).

After Romulus discovers an enchanted sword once claimed by Julius Caesar, the troupe heads out to the province of Britannia and Hadrian’s Wall. There, the men will regroup with the Ninth Legion and plan one final triumphant stand against the barbarian invaders of Rome.

Möjligen är det så att allt som uppges utspela sig i historisk tid, oavsett om det är rimligt eller inte, hör till mainstream enligt SF-bokhandeln, men själv kan jag inte svälja det där med ett magiskt svärd. Det verkar förstås också korkat bortom alla gränser att bege sig till Skottland för att försvara det Romerska imperiet, särskilt efter att Rom självt redan är belägrat, men efter att ha läst lite kring filmen är det tydligen för att de vill knyta ihop det med Kung Artur. Ja kära hjärtanes.

Men den kanske är underhållande ändå, vem vet?

* Ja, jag horar lite som kompensation för att jag är stygg mot dem. Men helt ärligt, om jag själv inte redan hade alla filmerna skulle jag köpa den direkt, under förutsättning att man får Aliens i specialutgåvan förstås.

Kommentarer inaktiverade.

