Musik som räddat mitt liv

Stwisted med Edie Brickell & the New Bohemians från skivan Ghost of a Dog.

Got a strong case of weakness – a rich worthless love
Tell you straight out that it’s twisted
Crack flash of lightning struck from above
Knocked down a cow and I kissed ya

Now I know I’ll be fine just as soon as I let go
Yes I know I’ll be fine just as soon as I let go
But I keep holding on for a future
I keep waiting for something to change
I keep holding on for a future
I keep looking for something that I never see

I ain’t gonna kill myself loving you
I ain’t gonna die for a life together
I ain’t gonna kill myself wanting you
When you don’t seem to want me oh my days go by

But I know I’ll be alright as soon as I let go
I know I’ll be alright as soon as I let go

Why make my heart go to bed at night hungry
Why make my heart go to bed at night cold
Why make my heart go to bed at night beating alone

Inte riktigt hela texten, men det är svårt att välja ut en mindre del. Under mindre lyckliga perioder i mitt liv har jag lyssnat på den här om och om igen så texten sitter rätt bra i hjärnan. (Den text man faktiskt hör skiljer sig i några små fall från det här som är den som följer med skivan med versaler och styckeindelning tillagt.)

Det finns flera bra låtar på skivan (10,000 Angels, Woyaho, Mama Help Me) men det här är en jag kan lyssna på många gånger, trots att den är starkt förknippad med olyckliga kärlekar.

New York Groove med Projecto Golden Shower.

Normalt lyssnar jag mycket på musik; cirka tio timmar per dag säger en överslagsberäkning utifrån summerad playcount i iTunes. Normalt är det bara när jag är riktigt trött jag inte orkar lyssna på musik.

För några år sedan var jag rejält deprimerad, vilket förutom sömnsvårigheter, ångestattacker och brist på aptit och koncentrationsförmåga yttrade sig i att jag hade svårt för att lyssna på musik. När det var som värst fanns det ingen musik jag klarade av – förutom den här låten. Jag vet att det var den enda låt jag lyssnade på i tre dagar. Den gick på ständig repeat.

Varför den funkade vet jag inte. Men jag är glad att jag hade den.

Stigmata med Ministry.

Stronger than reason
Stronger than lies
The only truth I know
Is the look in your eyes

Just like a car crash
Just like a knife
My favorite weapon
Is the look in your eyes

Mer olycklig-kärleksmusik, men mer aggressiv. Första gången jag hörde den här låten var när jag såg filmen Hardware när jag gjorde vapenfri tjänst i Bollnäs. (Egentligen i Österböle i Rengsjö utanför Bollnäs. Riktiga vischan.) Själva filmen är en typisk sci-fi-skräckis av B-kvalitet, men delvis tack vare musiken hör den hemma i kategorin ”filmer jag skäms lite för att jag gillar”.

I alla fall har den här låten hjälpt mig bli arg istället för självmordsbenägen ett antal gånger, och även om jag hellre är glad än arg är jag hellre arg än död. Så tack för det, Al Jourgensen.

Kommentarer inaktiverade.

