Gott och blandat

Lite fredagsmix! Tjoho!

Veckans skiva är En saga om en sten med Karin Ström, som man kan köpa här. 90 kr är ett rimligt pris för en fullängdare även om man inte får en fysisk skiva. Och visst är det bra att kunna köpa en skiva över nätet mycket enklare än i affären?

Missförstå mig inte: jag gillar att gräva i hyllorna också, men när jag är ute efter något speciellt är det här så mycket smidigare – enklare, snabbare och billigare. Heja Datadamen!

Veckans förtryckarnyhet är inte att Ipred ser ut att gå igenom, utan den om satanistkläderna i Iran. Snäppet värre, och något som ger lite perspektiv.

Ipred ser för övrigt ut att bli en besvikelse för de som tror att den kommer att stävja den illegala fildelningen. Osäkra trådlösa nätverk, delade abonnemang, anonymiseringstjänster och andra svårigheter med att bevisa vilken individ som faktiskt utfört nedladdningen kan göra lagen tandlös. Så nu får vi integritetskränkning på sämre villkor än knarklangare utan att det går att komma åt de som ägnar sig åt kommersiell illegal fildelning (som jag tror alla är emot). Det sämsta av två världar. Lyckos oss.

Veckans oväntade hiss var nog att Mymlan utnämnde Johan Staël von Holstein till veckans sanningssägare. Hubuhvanu?

Missförstå mig inte – han är säkert en utmärkt entrepenör och företagsledare, och det är mycket möjligt att han har vettiga saker att säga. Men varje gång han skriver något så lyckas han helt bladdra bort eventuellta poänger genom, tydligen i avsikt att vara provokativ, dra till med så otroligt orimliga överdrifter att det inte går att ta något av det på allvar. Eller är det någon som verkligen tror att ”inom tolv månader [kommer vi] att ha låtit facken driva alla i arbetslöshet, folk kommer att slåss på gatorna efter mat”? Nej, inte ens han själv. Eftersom han ”provocerar och överdriver för att väcka debatt, öppna ögonen på folk och säga sanningar” men när detta omedelbart följs av ”för när vi slåss om mat på gatorna om ett år, då är det försent” försöker han då provocera igen i samma mening där han förklarar att det tidigare bara var en provokation? Eller var det något annat som var en provokation och är då det här vad han verkligen tror?

Att sedan ta alla motsägelser som en bekräftelse på att han säger obekväma sanningar som ingen annan i hela landet (eller kanske världen, det är lite oklart) vågar ta upp är ren hybris, eller möjligen förföljelsemani. ”De är emot mig bara för att jag har rätt!”

Och det där otroligt tjatiga sossehatet hjälper ju inte upp hans trovärdighet precis, annat än bland de redan frälsta. Om sossarna och facket verkligen var så dåliga för Sverige som han påstår skulle vi varit på u-landsnivå för årtionden sedan.

Urgh. Nu ska jag gå och skjuta lite zombier istället.

3 kommentarer till Gott och blandat

  1. mymlan skriver:

    ;) Haha, var det så oväntat? Trodde du på nåt sätt att jag är vänstervriden?

  2. Nej, det har jag inte trott. Men däremot att du var en kritiskt tänkande människa. ;)

  3. […] Jag hade nog lite för bråttom igår när jag trodde att Ipred-lagen skulle bli relativt harmlös. Opassande har som vanligt koll och […]

