Spotify

Jag använder inte Spotify av olika anledningar som inte är speciellt intressanta*. Men de som gör det har det väl inte jätteroligt just nu eftersom det verkar som om det kommer att karvas en del i den tillgängliga musiken. Nå’n snubbe som heter Staffan Malmgren skriver ett intressant inlägg apropå detta:

Varför ska jag investera tid i låtskrivare och band som inte värderat makten över sitt eget uttryck? Varför ska jag med min tid och uppmärksamhet stödja företag som varken är bra för sina kunder eller för samhället i stort? Visst, jag kan piratkopiera de verk som kommer från det hållet, och på det viset stödjer jag inte verksamheten direkt finansiellt. Men spelar det någon roll i en värld där uppmärksamhet är minst lika värdefullt som exemplarförsäljning (eftersom uppmärksamhet, till skillnad från exemplar, är en begränsad resurs)?

Det gör även Per:

Men självklart har tidigare författare, låtskrivare med flera inte kunnat ta hänsyn till dagens tekniska och upphovsrättsliga situation. Inte kan man väl dra dessa över samma kam som dom som använder dagens värsta upphovsrätts-olater?

Cornelis Vreeswijk är t.ex. född tio år senare än Myrdal, men dog redan 1987, innan de senare utökningarna av upphovsrätten. Hade han velat ha detta utökade skydd fram till år 2057?

Han tipsar även om Jamendo, som jag själv inte hunnit kolla upp än men som verkar intressant.

2 kommentarer till Spotify

  1. Björn skriver:

    Själv testade jag Spotify innan de började med att medvetet skära ner sitt utbud, och redan då ratade jag det eftersom jag inte hittade någon av den musik jag letade efter.

    Jamendo är en finfin tjänst, där jag själv lagt upp lite av min musik. Vill man ha en startpunkt kan man ju titta om man gillar några av de artiser jag ”stjärnat” där: http://www.jamendo.com/en/user/bkhl

  2. Per Starbäck skriver:

    Jag har av flera jätteintressanta skäl aldrig provat Spotify, (däremot har jag haft stor glädje av last.fm för att hitta ny musik). Jamendo har jag själv inte tittat på på ett tag. Då hittade jag en del nytt skoj, men inga jättefavoriter. Jamen då borde jag göra ett nytt inhpopp där!

