Kärlek

Jo, nu är det dags. Inte för allt jag tänkt, men en liten del.

För nästan ett halvår sedan ställde Mymlan några frågor om kärlek som jag lät kalla hårda materialistanders besvara eftersom det perspektivet verkade saknas lite i diskussionen och jag ska ju alltid vara lite på tvärs med omgivningen. Strax därefter lovade jag att skriva mer om ämnet men så blev det inte.

Men nu ska jag i alla fall klämma ur mig något litet.

Det jag tänkte på redan då men inte tog upp just där var att kärlek kan vara väldigt många olika saker. Romantisk kärlek och kärlek till sina barn är ju två helt olika saker även om de kan ta sig liknande uttryck, som att man vill ta hand om och beskydda den man älskar. Så när man som Mymlan frågar ”Vad är kärlek?” så tror jag att man inte kan ge bara ett svar.

Ett annat problem är att många pratar om kärlek som om det var något externt, något som existerar utanför människors hjärnor:

Kärlek 1

Men så är det ju inte. Det finns ingen kärlek ”där ute”, ingen gemensam, abstrakt känsla som man får ta del av om man ”är kär” och som kan diskuteras och undersökas på ett allmängiltigt sätt.

I själva verket är ju kärleken så här:

Kärlek 2

I bästa fall, ska tilläggas. Inte sällan ser det ju ut så här:

Kärlek 3

Hur som helst måste man vara försiktig när man diskuterar kärlek i allmänhet eftersom varje människa upplever sina olika kärlekar på sitt eget unika sätt.

Ytterligare en komplikation är att vad som ingår i begreppet kärlek beror på vilket språk man använder. Till exempel kan man på engelska utan vidare älska sina vänner, något man sällan gör på svenska, trots att de känslor man talar om är rätt lika varandra.

Så inte nog med att kärlek i sig är komplicerat, det är också svårt att prata om det utan att trassla till det för sig.

Nu kommer jag inte längre idag, men jag kanske har lyckats göra det begripligt varför det tagit så lång tid för mig att komma någonstans alls.

2 kommentarer till Kärlek

  1. mymlan skriver:

    Bra teckningar. Som den där det faktiskt ser olika ut även för två människor som är kära i varann. Att den ene upplever det på ett sätt och den andre på ett helt annat fast man ofta tror att det är samma för båda…

  2. Precis. Man kan vara helt kära i varandra och ändå finns det skillnader i hur man är kära i varandra eftersom man är olika människor med olika minnen och olika sätt att fungera.

    Det betyder ju inte att man är mindre kära i varandra eller att man inte är kära ”på riktigt”.

