Det pågår någon slags utmaning…

…om att hitta den galnaste covern någonsin, startad av Anders Gustafsson, som jag inte vet någonting om. (Jag hittade den via Mymlan, vars bidrag finns här.)

Det är lika bra att börja med Richard Cheese så man får honom undanstökad, för en lista med fem galna covers utan honom är bara fejk.

Egentligen skulle jag vilja ta The Girl Is Mine (som han gör i duett med en Stephen Hawking-röstmaskin), men eftersom den inte finns på DuTuben så blir det Down With the Sickness istället.

Originalversionen med Disturbed:

Lite lagom röjigt råkkigt sådär. Men sedan kommer osten och då blir det istället såhär (mimat av en riktig snygging dessutom):

Det är ju också svårt att ducka Leningrad Cowboys. Nu finns det tyvärr inga av deras mer udda covers på YouTube (som California Girls) och det mesta som finns där är i usel kvalitet men det finns ändå en helt okej version av Happy Together:

Enter Sandman med Pat Boone och Mackie Messer med Young Gods saknas också. Skada!

Men man kan i alla fall hitta en liveversion av Smells Like Teen Spirit med Tori Amos:

Och Diablos version av Dancing Queen:

(Det finns rätt många metalcovers av ABBA-låtar, men den där är en av mina favoriter.)
Där finns också Hayseed Dixies tolkning av Highway to Hell:

Och Eddie Meduza med Flickorna i Småland:

Liksom Elvis-imitatören James Browns (!) version av Nirvanas Come As You Are:

Och så Laibach. Förstås. För få lyckas göra covers som låter så annorlunda än originalet och så helt rätt. När de gör en cover gör de inte bara en egen version av originallåten, de äger den. Som här, med Beatles I Me Mine:

Samma sak gäller för Max Raabe, här med Brittans Ooops!… I Did It Again:

Hm, det där blev visst lite fler än fem. Hoppas ingen misstycker över det.

2 kommentarer till Det pågår någon slags utmaning…

  1. Per Starbäck skriver:

    Fina saker! Av se för mig okända ska jag kolla in i alla fall Max Raabe mer.

    Jag skulle haft med nån Kraftwerk-cover av Señor Coconut!

  2. Attans, det har du rätt i! Jag länkade till ett klipp direkt i inlägget jag lade till hos utmanaren: Showroom Dummies och början av The Robots. (Tyvärr fanns inte The Robots i någon bra version på DuTuben, bara lajv med uselt ljud vad jag kunde hitta.)

