Om att slösa bort sin röst

skriver Per klokt (och matematiskt väl underbyggt) här.

Kortfattat: om man vill maximera sin chans att påverka valutgången är det bättre att rösta på ett litet parti än ett stort.

2 kommentarer till Om att slösa bort sin röst

  1. Per Starbäck skriver:

    Tackar! Nu har jag jag dock fått en kommentar där som innebär allvarliga problem för min ståndpunkt. Mycket besvärligt. Hm, det är visst jag själv som har skrivit den!

  2. (Jag kan inte kommentera där på något sätt som hänger ihop med här, vilket är dumt, så jag skriver här.)

    Fast då blir det ju lite krångligare eftersom det är två olika av varandra beroende lotterier och inte ett stort (såvida man inte enbart bryr sig om parti eller person). Tar man hänsyn till kryssen kan man ju vinna två lotterier samtidigt och då måste man börja vikta och ha sig.

