Sverigedemokraternas annonser

Aftonbladet har bestämt sig för att inte ta in valannonser från Sverigedemokraterna medan Expressen tänker göra en individuell prövning av varje annons från sd, precis som från andra annonsörer.

Jag håller med Expressens Thomas Mattsson: det är innehållet som ska avgöra om en annons ska tas in, inte avsändaren. Jag har verkligen inget till övers för Sverigedemokraterna men jag har en stark tilltro till det demokratiska samtalet och i det ingår att även den med opassande åsikter ska få komma till tals. (Ja, jag kan skillnaden mellan yttrandefrihet och publicistiskt ansvar och allt det där. Det här är en fråga om principer, inte lagparagrafer.)

För övrigt undrar jag hur Aftonbladet ställer sig till Göran Hägglunds debattartikel igår? Jag citerar:

Invändningen är given: Varför ska inte Sverigedemokraterna ha samma rätt att väcka känslor som andra partier? Men det är exakt i Sverigedemokraternas känslopjunk vi sätter ner foten.

De känslor Sverigedemokraterna vädjar till är inte harmlösa. Det finns en dubbel agenda i Sverigedemokraternas känslofyllda retorik som vi inte vill vara avsändare till.

En underström i Sverigedemokraternas Bullerby som säger att om du röstar på dem kan Sverige bli som förr. Utan en massa gapiga invandrargäng som stjäl dina ungars mobiltelefoner och våldtar.

Kärnan är alltid att definiera det främmande som ett hot, det invandrade som ett problem. Antingen är de ett problem för att de tar våra jobb, eller så är de ett problem för att de inte tar några jobb. Men det har naturligtvis aldrig handlat om vilka invandrare som jobbar och inte i Sverigedemokraternas värld. Vi ska i stället fås att förstå att det främmande är hotfullt. Samma tankegods som den nationella rörelsen har haft sedan 1920-talet.

Låt oss ändra ett par ord:

Invändningen är given: Varför ska inte Kristdemokraterna ha samma rätt att väcka känslor som andra partier? Men det är exakt i Kristdemokraternas känslopjunk vi sätter ner foten.

De känslor Kristdemokraterna vädjar till är inte harmlösa. Det finns en dubbel agenda i Kristdemokraternas känslofyllda retorik som vi inte vill vara avsändare till.

En underström i Kristdemokraternas Bullerby som säger att om du röstar på dem kan Sverige bli som förr. Utan en massa gapiga ungdomsgäng som stjäl dina ungars mobiltelefoner och våldtar.

Kärnan är alltid att definiera det främmande som ett hot, det annorlunda som ett problem. Antingen är de ett problem för att de är homosexuella och vill gifta sig, eller så är de ett problem för att de är homosexuella och lösaktiga. Men det har naturligtvis aldrig handlat om vilka homosexuella som gifter sig och inte i Kristdemokraternas värld. Vi ska i stället fås att förstå att det främmande är hotfullt. Samma tankegods som den värdekonservativa rörelsen har haft sedan 1920-talet.

Jag ser fram emot att Aftonbladet är konsekventa på den här punkten och även utestänger annonser från Kristdemokraterna, för även om jag inte håller med deras beslut hoppas jag att de inte är sådana hycklare att de anser att rasism är helt portförbjudet medan homofobi är acceptabelt.

(Läs också kommentarfältet under Thomas Mattssons inlägg. Skrämmande. Jag känner mig smutsig över att i denna fråga vara på samma sida som sådana människor.)

Kommentarer inaktiverade.

