Veckans coverlåt: Enter Sandman

Förutom Nothing Else Matters (som är en av världens bästa låtar och som nog dyker upp som veckans coverlåt längre fram) är jag inte jätteförtjust i Metallica. Inte för att jag har lyssnat så värst mycket på dem egentligen, men för mig låter det mesta som typisk gubbmetal.

Enter Sandman är i original visserligen en helt okej låt, men mer än så? Nja. Den är lite… otajt, liksom. Sladdrig. Något är det i alla fall som gör att jag inte tycker den är någon superhöjdare.

Så vad gör man för att fixa till en hårdrockslåt som är lite fnasig i kanterna? Man ger den till Pat Boone och ett storband, och plötsligt har man en tajt, svängig låt som lyfter och flyter på ett helt annat sätt en det lite traggliga originalet.

Originalversion:

Förbättrad version:

2 kommentarer till Veckans coverlåt: Enter Sandman

  1. Per Starbäck skriver:

    Fint! Du läser väl David Nessles blogg, förresten? I synnerhet tänker jag på en postning häromveckan som sätter fingret på många fina covers (både i själva inlägget och i kommentarerna).

  2. Nej, men det ska jag genast börja med!

